Unngå havari

 

For å hindre at den nye motoren, topplokket eller girkassen havarer med samme diagnose som den utskiftede enheten er det viktig å vite årsaken til havariet.

Dette gjelder hovedsakelig for motorhavari.

Det kan ligge i ytre komponenter (dyser, innsprøytningspumpe, elektronisk styringsenhet med sensorer, EGR system etc), og slike feilkilder må selvfølgelig rettes før en tar i bruk den nye motoren, ellers kan det resultere i samme problem med den nye motoren som med den nettopp utskiftede.

Det er også svært viktig å forvisse seg om at det ikke finnes noen metallbiter i innsugningsmanifolden. Bank forsiktig på den med en hammer og blås gjennom med trykkluft. Metallbiter fra den havarerte motoren kan ellers bli suget inn i den nye motoren og forårsake at den også havarerer.

Sørg for at veivhusventilasjonsfilteret som skal overflyttes fra den gamle motoren til den nye byttemotoren ikke er blokkert.

Før montering påbegynnes må det kontrolleres at den nye motoren, topplokket, girkassen, er av riktig type. I noen tilfeller kan den nye motoren være utstyrt med en transportbunnpanne og/eller toppdeksel. Disse må da erstattes med de samme delene (rengjorte) fra den gamle motoren.

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler for å anonymt analysere trafikken din på siden vår. Du godkjenner denne bruken ved å lukke dialogboksen eller fortsette å bruke siden.